AV Archivist

AV Archivist

Chris, Putyin, Mandela

IDFA Top 5

2018. december 05. - AVarchivist

Az idei IDFA (2018. november 14-25.) dokumentumfilmjei között sok olyan szerepelt, amely részben vagy egészben archív anyagokra támaszkodott. Ezek alkotói a legkülönbözőbb forrásokkal dolgoztak, film-, televízió- és hangarchívumokban, állami és privát gyűjteményekben találtak inspirációt. A fesztivál ráadásul ebben az évben működött együtt először az amszterdami EYE filmintézettel, amely nemcsak vetítési helyszín volt, de a dokumentumfilmek archívumi jelenéről és jövőjéről szóló panelben is képviseltette magát.

A legjobb archív anyagokat használó filmek szubjektív listája:

1. Camorra

R.: Francesco Patierno, 2018

Kizárólag archív felvételekből összeállított lírai dokumentumfilm a nápolyi maffia történetéről az 1960-as évektől az 1990-es évek elejéig. Francesco Patierno rendező a RAI televízió gyűjteményéből válogatott, ahol hihetetlen sokszínűségben és mélységben sikerült feltárnia a témát. A Camorra nem csak a szervezett bűnözés módszer- és lélektanát vizsgálja, de ezzel párhuzamosan izgalmas panorámát ad a televíziós műfajok, különösen a tényfeltáró riportok fejlődéséről és esztétikájáról. A film a televízió szépségének valódi esszenciája. 

IDFA 2018 | Trailer | Camorra from idfa on Vimeo.

2. Chris the Swiss

R.: Anja Kofmel, 2018

Anja Kofmel animációs művész első egész estés munkája, amely egy izgalmas nyomozás története az animáció és a dokumentumfilm határvidékén. Anja még kisgyerek volt, amikor nála tizenöt évvel idősebb újságíró unokatestvérét, Christian Würtenberget meggyilkolták. Chris ekkor éppen a balkáni konfliktusról tudósított, és halálnak rejtélyes körülményeit hosszú idő után sem sikerült tisztázni. Személyes jegyzetei később Anjához kerülnek, aki elhatározza, hogy ezeket felhasználva az ügy végére jár. A film okosan és hatásosan keveri a kutatást dokumentáló kortárs felvételeket az expresszív fekete-fehér animációval és a korabeli archív híranyagok képsoraival. 

IDFA 2018 | Trailer | Chris the Swiss from idfa on Vimeo.

3. The Trial

 R.: Sergei Loznitsa, 2018

Az 1930-ban lezajlott moszkvai kirakatper a hamarosan meginduló tisztogatási hullám egyik első epizódja volt a Szovjetunióban. A perben a sztálini vezetés azzal vádolta meg a befolyásos közgazdászok és mérnökök egy csoportját, hogy titokban együttműködnek Raymond Poincaré francia miniszterelnökkel és más nyugati vezetőkkel. Az eljárásról filmfelvétel készült, ami szinte teljes épségben megmaradt. Loznitsa kizárólag ezekből az anyagokból dolgozik, és úgy mutatja be a per történetét, hogy minél jobban szemléltesse a koncepciós módszerek eszköztárát és abszurditását.

IDFA 2018 | Trailer | The Trial (Sergei Loznitsa) from idfa on Vimeo.

4. Putin's Witnesses

R.: Vitaly Mansky, 2018

A home movie hangulatú filmben Vitaly Mansky a személyes archívumát használja ahhoz, hogy különleges perspektívából mutassa be Vlagyimir Putyin hatalomra kerülését. Mansky az 1990-es évek végén az orosz állami televízió munkatársaként azt a feladatot kapta, hogy örökítse meg Putyin elnöki kampányát és maga is forgasson a kampányhoz használható anyagokat. A film 1999. december 31-én indul, amikor Borisz Jelcin visszavonul az elnöki székből, és egy éven át követi az eseményeket. Miközben az új vezetőre koncentrálunk, a háttérben Jelcin drámai figurája is szépen kirajzolódik. A mára már kuriózumnak számító felvételek Putyin személyiségének megértéséhez nem visznek sokkal közelebb, viszont olyan erővel dobnak vissza a múltba, ami a nagypolitikában azóta történtek ismeretében egészen delejes élmény.  

IDFA 2018 | Trailer | Putin's Witnesses from idfa on Vimeo.

5. The State Against Mandela and the Others

+ 1 Accused no. 2: Walter Max Sisulu (VR experience)

 R.: Nicolas Champeaux, Gilles Porte, 2018

A Chris the Swiss-hez hasonló módszerrel dolgozik ez a film is, mely a Nelson Mandela-t és társait 1964-ben életfogytiglani börtönre ítélő per történetét mutatja be. Különlegessége, hogy a fekete-fehér animáció és a kortárs interjúk mellett elsősorban azt a 256 órás archív hanganyagot használja, melyet az eljárás közben rögzítettek. További érdekesség, hogy a filmhez készült egy rövidebb párdarab is, melyet először az IDFA VR szekciójában mutattak be. Ez ugyanebből a hanganyagból az egyik vádlott esetét emeli ki Accused no. 2: Walter Sisulu címmel. A néző itt a tulajdonképpen maga is beül az egykori tárgyalóterembe és nemcsak hallja és látja, hanem a szó szoros értelmében át is éli az eseményeket. A virtuális valóság technológiája az archív anyagok felhasználásának egészen izgalmas új távlatait nyitja meg.

the_state_against_mandela_and_the_others.jpeg

A bejegyzés trackback címe:

https://avarchivist.blog.hu/api/trackback/id/tr814419784

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása