AV Archivist

AV Archivist

Az Ördög 3D-ben

Brian May és a Pokol hétköznapjai sztereoképeken

2019. október 31. - Barkóczi Janka

Kevesen tudják, hogy Brian May nemcsak a Queen legendás gitárosa, de megszállott gyűjtő is, aki gyerekkorától rajong a sztereofotózásért. Hobbiját annyira komolyan veszi, hogy mára már az övé a világ egyik legnagyobb sztereofotó gyűjteménye, melynek százezernél is több tétele tele van izgalmasabbnál izgalmasabb felvételekkel. A kollekcióban a 19. századi felvételektől a kortárs darabokig minden megtalálható, tulajdonosa pedig London Stereoscopic Company néven saját online boltot is működtet. May korábban több könyvet is publikált a témában, így például a Queen in 3-D című kötetet az együttes 50 évét dokumentáló sztereofotókkal, de az idei Halloween alkalmával még ennél is izgalmasabb dologra vállalkozott.

diableries.jpg

A sztereoképek olyan duplán egymás mellé helyezett fényképek, melyek két felét a két szemünkkel egy időben, egy speciális sztereonézőn megpillantva térhatású képet látunk. Az 1860-as évek legbizarrabb sztereokép sorozata Les Diableries néven jelent meg Párizsban. Az akkurátusan kidolgozott jelenetek egyenesen a Pokol hétköznapjaiba nyújtanak betekintést, mely a megfelelő eszköz segítségével rémisztő 3D-ben elevenedik meg. A tervezők, Louis Alfred Habert, Pierre Adolph Hennetier és Louis Edmond Cougny nyomán Adolph Block adta ki az első 72 sorszámozott képet. Az alkotók olyan lelkesedéssel és tehetséggel készítették el műveiket, hogy később sok követőjük akadt, és végül 182 különböző jelenet került forgalmazásba. A „kávé a Sátánnal”, a „Sátán vonatcsatlakozása”, a „Sátán konyhája", a „pokoli lottó”, a démonok és csontvázak „karneválja" csak néhány a delejes témák közül, melyek Franciaországban és Nagy-Britanniában egyaránt nagyon népszerűek voltak. A terveket először agyagból formázták meg, majd lefényképezték őket az erre alkalmas sztereokamerával. Ezután a képeket megfestették, áttetsző selyempapír közé illesztették, az ijesztő hatás kedvéért pedig egyes lényeges elemeket, így például az alakok szemeit piros zselatinnal emelték ki. Bár a sorozat kifejezetten félelmetes, a szatirikus hangvétel sem áll távol tőle, mellyel áttételesen a készítés korában regnáló III. Napóleon nehézkes és korrupt rendszerének kritikáját fogalmazza meg.

Brian May és két gyűjtőtársa, Denis Pellerin fotótörténész és Paula Fleming, a Smithsonian Institute egykori fotóarchivátora, az elmúlt harminc évben kitartóan és egyenként szedték össze a Les Diableries eredeti példányait, melyekből 180-at már publikáltak 2013-ban. A vállalkozás azért is volt különösen nehéz, mert a rendkívül sérülékeny anyagra készített képek csak kis eséllyel élték túl az évszázadok viharait, nagyon kevés maradt meg belőlük épségben. A hiányzó két darabot nemrég mégis sikerült megtalálni, így 2019. októberében kiadhatták a The Complete Edition of Diableries: Stereoscopic Adventures in Hell című albumot. A könyv kiváló minőségben közli a teljes anyag reprodukcióját, melyet egy stílusos, bagoly alakú sztereoszkóp nézegető segítségével a mai néző is 3D-ben élvezhet. A bemutató akalmából a Century Club Sohoban különleges, egy napos kiállítást is szerveztek, mely többek között a sorozat által inspirált 3D filmvetítéssel idézte meg a viktoriánus korszak borzongásait.  

Brian May a sztereoszkópiáról

 Brian May a Diableries sorozatról

Brian May, Denis Pellerin és Paula Fleming előadása

Forrás: itt.

A bejegyzés trackback címe:

https://avarchivist.blog.hu/api/trackback/id/tr9915276430

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása